Archive for » april 13th, 2011«
Dit filmpje was oorspronkelijk tegen rood aan. Middels kleurcorrectie hebben we toch nog veel kleuren terug kunnen krijgen en alle spikkels zijn verwijderd. Het verwijderen van spikkels, vaak verontreiniging in de oorspronkelijke ontwikkelvloeistof, leveren wij als service geheel kosteloos.
Bovenstaand filmpje kwamen wij tegen op een rolletje met privé opnamen uit 1939. Het laat heel leuk zien hoe het er in 1939 op Schiphol aan toe ging.
Het is een 8mm filmpje dat op 16 frames per seconde loopt. Ieder frame is gecaptured met een framescanner, daarna is het met Virtual Dub aan elkaar gezet als een ongecomprimeerde AVI van 16 fps. Dit is de basis voor het verwijderen van stof en andere zichtbare vervuiling dat zo vaak voor een onrustig beeld zorgt. Wij vinden dat het niet in de film thuishoort en dus halen wij het er uit als het er in zit. Kosteloos. Omdat we u graag als klant terugzien en omdat we een uitstekende kwaliteit leveren voor een acceptabele prijs.
Onderstaande tekst staat ook op YouTube:
Overgezet single-8 filmpje uit 1939 met unieke historische beelden van Schiphol. Film is overgezet met de HM73 framescanner en volledig gerestaureerd met een Digitale Signaal Processor waarmee de zichtbare stofdeeltjes volledig verdwijnen en de emulsiekorrel van de film als het ware wordt gladgestreken zodat er een superstrak beeld overblijft.
We zien als eerste een vertrekkende toestel van Swedish Airlines met de registratie SE-BAB, een DC-3 met de naam “Höken”, in dienst geweest bij Swedish Airlines van 1937 tot 1948. In 1948 is dit vliegtuig verkocht aan Scandinavian Airline Systems, waar het de naam “Bele Viking” kreeg.
Vervolgens komt er een toestel aan van Air France waarvan de registratie niet goed te lezen is. Prachtige beelden hoe het toestel aan komt taxiën en allerlei activiteit rondom het toestel.
Daarna beelden van een DC-2 met de registratie PH-AKP en de naam “Perkoetoet” op het platform welke vliegklaar wordt gemaakt. Nog geen jaar na de opnamen, om precies te zijn op 10 mei 1940, wordt dit vliegtuig als verloren beschouwd vanwege oorlogshandelingen op Schiphol. Op 24 juni 1940 wordt het toestel uitgeschreven uit het burgerluchtvaartregister.
We zien nog net een glimp van de PH-AKO “Overzwaluw” en ook voor dit toestel van het type DC-2 is bekend dat op 10 mei 1940 dit vliegtuig als verloren kan worden beschouwd vanwege oorlogshandelingen op Schiphol. Eveneens op 24 juni 1940 wordt het toestel uitgeschreven uit het burgerluchtvaartregister.
Na afloop van de platform indrukken zien we een mooi shot van het oude stationsgebouw op Schiphol, waarna de dames terug naar de auto lopen om weer naar Zandvoort te gaan, waar zij vandaan kwamen.
Ik hoop dat ik alle vliegtuigliefhebbers weer laat smullen van deze prachtige gerestaureerde vliegtuigbeelden. De muziek is van het AVRO-orkest Kovac Lajos (Louis Schmidt) met het nummer ” Dat gaat nu met de Pelikaan” uit 1934 en Louis Davids met het nummer ” Daar komt een uiver gevlogen” Voor degenen die zich afvragen wat dat toch is met al die namen, het vliegtuig de “Pelikaan” was een Fokker F.XVII met de registratie PH-AIP en de “Uiver” was een DC-2 met de regsitratie PH-AJU.
De beelden worden alleen vrijgegeven voor privédoeleinden.